kan man vara annat än nöjd då det här är ens arbetskamrater? ♥ |
Nej, de människor jag minns är de som kommer med öppet sinne
och oceanvis med kärlek till växter! Själsfränder!
Det blir alltid bra diskussioner med dem! Bossen gillar dem också för de håller
inte så hårt i plånboken….
Roliga är också de äkta männen som blivit skickade till plantskolan
av sina fruar med direktivet ”Ta nu de där blommorna vi brukar ha, nog vet du.
Nog hittar du nu säkert någonting”, och vetskapen om att fan är lös om han
hämtar hem fel blomma. För ofta är det ett scenario som upprepar sig varje år. (Och varje år åker hon efter nya blommor.)
Det brukar alltid bli kul, för oftast tar gubbarna det ganska lugnt! =D
Men mest gillar och minns jag de som kommer och ser
borttappade ut redan vid porten, petar på en pelargon och suckar. För det är
dessa människor man kan OMVÄNDA! Det handlar vanligtvis om någon som aldrig
haft trädgård, eller kanske då en halvdöd petunia på cigarrettbalkongen, men
med största sannolikhet i barndomen en mormor med underbar trädgård full med
färger och ätbart. Någon som just har fått DEN FÖRSTA TRÄDGÅRDEN (eller första ordentliga balkongen, skit
samma). Många av dem är sådana som
vill ha allt, genast och nu! Men en del är just som den där (vanligtvis unga
mannen) som panikartat stirrar på pelargonen vid porten. Då är det dags att
beslutsamt (dumpa över piggsvinet som
släpat runt dig och skymfat dina älskade plantor i en halv timme till en
kollega) stega fram till kunden och fråga hur man kan hjälpa. Du får svaret
”Eeehhhhh…”. Alla gånger. Sedan börjar man nysta upp vad som ligger bakom
besöket. Bjud på ett glas saft om du kan, det kan ta en stund. Visa pioner,
aster och sköldpaddsört (jep,
sködpaddsört). Visa bergtall och thuja. Visa bärbuskar, rosor och rhododendron.
Se vad kunden fastnar för mest. Det är alltid bra startpunkter. Men huvudsaken
är att du är intresserad på riktigt, lyssnar på vad som sägs. Inte prackar på
kunden det som du vet ni har för mycket av, det ni skulle behöva bli av med,
eller det som nu brukar sälja/brukar finnas i trädgårdar (och som kund ska du se till att försäljaren inte gör det åt dej!!). Det är tyvärr
vanligt. Inte lika vanligt som att helt strunta i att ge kunden service, men
vanligt. Och ibland händer det att kunden faktiskt inte alls är intresserad av samma saker som du, då blir det lite svårare, men är du kunnig har du
alternativ ändå. Överraskande nog finns det tydligen folk som gillar barrväxter,
ölandstok och gräsmatta, go figure.
Om kunden inte får hjälp och intresse är det kört. H*n åker
hem med en omotiverad buske som planteras i en liten grop mitt i gräsmattan (det finns folk som planterat med kruka och
allt då försäljaren inte fattat att på peka att krukan ska väck) där den
sakta tynar, blir helt inväxt i gräset och också trädgårdsintresset dör en ond
bråd död i takt med busken i gräsmattan.
MEN har du gjort ditt jobb rätt åker kunden hem med en drös
växter som passar där de ska vara och med ett huvud fullt av inspiration, fakta
och glädje. Och h*n kommer att lyckas med sin trädgård, för h*n har rätt
växter, både för sig själv och trädgården, och dessutom vetskap om hur de ska
planteras och skötas. En ny trädgårdsentusiast kör hem till sin trädgård eller
balkong. Men h*n kommer att återvända efter mer plantor och tips. Det gör
arbetet i ösregnet och plus fem grader helt
värt det. Du kan cykla hem nöjd i kväll. Och ta en VARM dusch. Du behöver den. För tyvärr är detta inte
Medelhavet…………
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar